衛星データはフリーが当然?

LANDSATがフリーになったのずいぶん前のことですが,さらに以下の衛星データもフリーで公開するようです。

SPOT Comes to USGS Archive of Earth Observation Imagery
ESA Member States approve full and open Sentinel data policy principles


SPOTは

over parts of North America between 1986 and 1998

とのことなので限定的になるようですが,Sentinelについては,ESAがこれからあげる衛星なので,それが

The new data policy ensures free-of-charge access to all Sentinel data as well as the products generated via the Internet to anyone interested in using them, mainly for GMES data use but also for scientific and commercial use.

となるのは,これまたすごいことだな,と思います。
GISデータに関しては,基盤地図情報をはじめ,多くのデータが公的機関によりフリーで提供されていますが,衛星データもだんだんとそうなっていくのかな,という感じです。


そうすると,やはりソフトの方も新しく公開されるデータに対応していかないといけないんだよな。し,仕事が(汗